Dag 20

12 mei 2019 - Neuvy-le-Barrois, Frankrijk

Heel wat te vertellen. Om 8 uur opgestaan gediucht en aan het ontbijt. Rustig aan gedaan. Grote ideeën over ‘denktank’ en toch nam ik afscheid om 10:45 uur van Frans en Lies. Met een kwartiertje was ik weer terug op de route en kwam weer langs Noyal waar het schooltje te koop staat. Tussen Noyal en Nyon zag ik een heleboel roofvogels. Ik dacht dat moet ik in de blog schrijven en plotseling dook een zo’n roofvogels in de berm op een prooi 4/5 m voor mijn fiets. Toen had de vogel mij in de gaten en ging vandoor. Erg mooi. De wind kwam uit het noordoosten en fiets richting zuidwedten. Mooier kon niet. Ik was ca 14 uur in Nevers, in park gezeten, lunchpakket (meegekregen van Frans en Lies) opgepeuzeld en daarna naar het pelgrimsonderkomen ‘Bernadette’. Het leek wel een hotel ook qua prijzen. Ik zei tegen die vrouw: ik ga wel kamperen. Kreeg wel een stempel. 26,5 verderop zou weer een pelgrimgîte zijn. Hrt was 17 uur toen ik vertrok. De stad it, de Loire over en een stuk langs kanaal. Daarvoor ontmoet ik Jean-luc, gids aan boord van een kanaalschip met vornamelijk amerkanen. Met die mensen varen ze langs de ksstelen en krijgen prive-rondleidingen. Ook Jean-luc gaat de camino doen, lopend vsn Vézelay naar Compostella zo’n 1600 km. Hij gaf mij een idee om langs de kust te fietsen! Daar denk ik nog even over na. Verder fietsen, eind kanaal kom je een hele lang sluis, blijk dat een brug over een rivier voor dchepen. Spectaculair! Zie foto’. Ik wilde het pad naast de sluis/brug over gaan, maar er kwsmen tegenliggers aan. Twee jonge fransen. Vorig mei of juni getrouwd en 10 dsgen later op fiets vertrokken, inmiddels slechts 6500 km afgelegd en plan in augustus weer thuis. Bijzonder. Ik wilde verder en kwam na 16,5 aan in dat plekje, maar geen teken vdn pelgrimsgîte. Navraag in winkeltje; nee bestaat niet meer.  6 km verder zou nog iets zijn. Ook niets, gebeld en nummers bestonden niet meer. Volgend plaats of camping was 10 of 8 km verder. Eerst bellen! Zondagavond hé, niemand thuis. Balen. Ik stond vlakbij een restaurant en er waren allemaal mensen. Ik vraag gewoon of ik ergens in de tuin kan staan? Ik naar binnen en niemand sprak engels, behalve de ‘mairie’, dat was een vrouw en zij zei deze man heeft een hotel en kunt met hem mee. Ze wist nog dat ik op de fiets was. Ik zei dat is niet de bedoeling. Ik heb een tent en wil aan de overkant in de tuin. Ok! Nou hier op 2 minuten rijden van is een licatie voor mobilehomes, daar kun je plaatsnemen. Ik was weer helemaal opgelucht. Tijd vor ontspanning: ik zei: wat zit er in die beker? Een soort punch, wil je proberen? Graag. Ik vroeg is het een besloten feestje? Nee, het was een uitnodiging van de nieuwe eigenaar die weer een restaurant in het dorp op kaart zet. Haha, dan ik het geen probleem dat ik nog even blijf en een hapje mee eet? Ne pas de probleme. Ik heb me daar tussen gemengd en kwam naast een grappige man te zitten. Aan alles komt een eind. Ik nam afscheid van de burgemeester en bedankte haar voor de geboden hulp en zei dat ik mijn tent ging opzetten. Kom ik op de camping zit daar Emilio, die een wereldreis gaat maken op de fiets in anderhalf jaar. Nog wat een drukte vandaag. Ik slaap dus weer in mijn tentje. De temp zou vannacht zo’n 12/13 graden zijn? Emelio zei dat vorige nacht, de volgende ochtend het gras wit was. Ik hoop voor nu dat eerste klopt. Vandaag tuim 75 km, totaal 1060

1. Mag Van der linden:
    12 mei 2019
    Hoi Chris, ik volg je ook op de kaart. Volgens mij zit je in of ter hoogte van het Loiregebied. Is prachtig daar en je bent al n heel eind. Iedere dag op het zadel, tjonge hoop werk voor je spieren. Succes verder en helemaal met het weer. Droog en wat zon zou fijn zijn.
    Groeten Marieke
  2. Ingrid:
    13 mei 2019
    Wauw wat een prachtig avontuur ben je aan het maken Chris. Heerlijk om met je mee te kunnen lezen! Hopelijk wordt het weer daar ook iedere dag een beetje beter, het zonnetje erbij is toch wat aangenamer.
    Dat je nog maar veel lieve gastvrije mensen mag gaan ontmoeten! Succes met je tocht.
  3. Hanneke Buurman:
    13 mei 2019
    Mooi om te lezen Chris; al die onverwachte ontmoetingen, dat lijkt mij ook het bijzondere aan zo'n tocht! Soms valt het tegen, vaak valt het mee, begrijp ik! Steeds verder Frankrijk in dus ook steeds beter weer, toch? Alle goeds van ons!