Dag 38

30 mei 2019 - Berdún, Spanje

Hemelsvaartsdag. Voor jullie in Nederland een vrije dag. Hier gaat alles gewoon door, voor zover ik heb gemerkt. Gisteravond met Edwin en Ria uit Delft gegeten. Zij wisten een tentje waar je lekker eten kon. Ik mee. Het was een pannetje met gebakken aardappelspartjes, 2 spiegeleieren, geitenkaas en walnoten. Zoiets kon je  in verschillende variaties krijgen. Wat over en weer gepraat. Ook over tiny/wikkel-house. Zelf bouwen. Klein stukje grond, geen fundering. Opeens was het 5 vóór tien en moesten we ons haasten om de ‘herberg’ nog in te komen. Om 10 uur sluit men. Nog net op tijd binnen. De vrouw die ons ingeschreven had en de ‘voordeur’ op slot had gedaan kwamen we in de straat tegen. Het is goed gekomen. Naar de slaapzaal. Toen hoorde ik dat Edwin er weer uit was gegaan om tas met boodschappen op te halen. Niet al te beste nacht, helaas. Om 7 uur opgestaan, zaakje bij elkaar en op de fiets. Clemens had een mooie omweg van 30 km bedacht om een monesteria te bezoeken. Het werden er twee. Een ultra modern gebouw: je liep over glazen platen over de fundamenten van ruïnes. En een kilometer verderop, een steile afdaling een monesteria in de rotsen, zoals Rocamadour, maar dan anders. Ik had onderweg al ontbijt genomen en na beide kloosters een lunch met een blik op de besneeuwde bergtoppen en vaalgieren boven mij hoofd zwevend. Het was om van te genieten. Het was toch alweer ruim 14:00 uur, dus op pad. In eerste instantie zou ik naaar Arres, waar Edwin en Ria ook naar toe liepen, maar mijn route liep net aan noordzijde van de Aragon. Dus ik heb ze verwittigd dat mijn route niet langs Arres liep. Ik moest vandaag 60 km om in Berdún te overnachten of 66 km om een camping te vinden. Ik koos voor Berdún en dat was uitstekend. Een kleinschalig hoteltje (enige in het dorp) en de eigenaar had me al zien aankomen en riep het een en ander (wat ik niet verstond, maar knik dan meestal ja, ja) en het was goed. Emilio had zijn medewerkster al verwittigd dat ik er aan kwam. Lekker gedoucht en een beetje uitrusten. Ik ben blij dat ik niet 6-10 km verder ben gefietst om een camping te zoeken. Ik word steeds verstandiger, merk ik. Totaal 2085

1. Hanneke Buurman:
    31 mei 2019
    Hoi Chris, verstand komt met de jaren toch? !! 😊 heerlijk een hotelletje en ff geen gedoe!
    Mooi die foto's ; je zat dus in Lumbier ( zie ik op je lijstje) ; lijkt me een mooie streek!
    Fijn weekend en groetjes vanuit de Veerallee!